Als we personen met dyslexie benaderen vanuit het conceptueel denken, dan kunnen we zeggen dat dyslexie geen stoornis of afwijking in automatiseren is, maar een andere manier van denken.
Een talige maatschappij
En zo kunnen we dyslexie ook als talent benaderen. Deze conceptuele denkers zien snel oplossingen, zijn innovatief en springen met het gemak ergens in. Deze personen zijn waardevol in tal van functies in onze maatschappij. Denk eens aan allerlei innovaties en vernieuwingen. Het ontwerpen van nieuwe producten en processen. Het snel zien van een oplossing voor een opdoemend probleem. Goed het overzicht bewaren en zich niet snel in de details verliezen.
Helaas is de maatschappij nog erg talig ingericht en een mooi concept wordt al snel waardeloos gevonden wanneer er taalfouten in staan.
We hebben elkaar nodig
Wanneer we ons meer gaan richten op de kwaliteiten die een dyslectisch of ander conceptueel denkend persoon heeft dan vinden we daar met gemak
creativiteit,
intuïtie,
inlevingsvermogen,
overzicht bewaren,
samenhang overzien,
verbeelding en
zingeving.
Al deze kwaliteiten kunnen ingezet worden in op school, maar ook in het gezin, persoonlijk leven en in werkomgeving. Het is een trend dat we steeds vaker zoeken naar schoonheid, esthetiek en zingeving. Oplossingen die we nu kunnen gebruiken zijn vaker geënt op een groter geheel en relaties. Het zou mooi zijn wanneer lijndenkers en conceptueel denkers elkaar tot een hand en een voet zijn. Want al die nieuwe uitdagingen die ons voor complexere vraagstukken stellen verdienen natuurlijk ook een mooi rapport maar dan wel zonder taalfouten.
De minderheid
Een mooie uitdaging collega’s meer af te stemmen op de kwaliteiten van zowel het verbale lijndenken als het intuïtieve conceptueel denken. Zodat de laatste groep niet door gekweekte faalangst afhaakt en zo ondermaats werkt, maar hun talenten ten volle kunnen inzetten.
Feit blijft dat we de disharmonie tussen 80% en 20% niet weg te werken is. Daar zullen we mee moeten leven.
Daarom is het belangrijk om met meer inzichten naar het conceptueel denken en naar de manier hoe het brein informatie oppakt en verwerkt te kijken. En inzichten verwerven hoe het dominante rechterhersenhelft onder (werk) druk en bij stressvolle situaties juist de talige kant uitschakelt en in volle galop het zelf wilt doen. Met het gevolg dat we: over de rooien raken, niet uit je woorden komen, slecht communiceren naar klasgenoten / collega’s, in de faalangst gevoelens verstrikt raken.
Een workshop kan veel verhelderen
Een workshop is een laagdrempelige en ontspannen manier om meer over het conceptueel denken te leren.
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze website, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je:
Cookiebeleid