Dit is wat feedback zelf nodig heeft om goed te zijn.

— en zo heb je er wat aan

De ervaring met feedback ontvangen is nogal verschillend. Van de een kun je het beter hebben dan van de ander lijkt het wel. Maar zit dat niet in het moment of in de structuur. Het heeft namelijk totaal geen zin om uit de lucht gegrepen feedback te geven. Laat staan het zo te ontvangen.

Om feedback te kunnen geven aan iemand, een leerling in het bijzonder, moet het doel waarnaar gewerkt wordt helder zijn. 

Doelen 

Het leven zit vol met doelen, kleinere en grote. Zelfs iets heel simpels al je bed opmaken heeft een doel in zich. Het kan als doel hebben dat dat jouw concrete start van de dag is, dat je je slaapkamer gezelliger / opgeruimder toont of dat het lekker is wanneer je ’s avonds weer in je bed stapt niet ook nog eerst de boel moet recht trekken. Je bed in staat op het juiste moment klaar voor. 

Goed, bed opmaken is misschien wel een simpel voorbeeld, maar het werkt zoals het werkt.

Leren 

Je agenda vertelt je (als het goed is) wat er op het programma staat. Welke doelen er die week gehaald moeten worden. Dat kunnen doelen zijn die jezelf stelt, maar ook doelen die een ander (je leraar) je oplegt. En omdat jij als positieve leerling het doel voor ogen hebt om mét een diploma van school te gaan, heb je die tussendoelen van jezelf en van je leraar nodig om er te komen. 

(Jij wilt in een gezellige kamer je huiswerk maken en vanavond in een strak bed stappen – dan moet je in de ochtend je bed opmaken)

Doelen stellen is een ding. Doelen nastreven een andere. Nog een keer die agenda bekijken. Daar kan een heleboel in staan, dat je soms het overzicht kwijt raakt. Het goede is dat je het proces van feed-up / feedback / feed-forward kunt leren. 

Feed-up: het plan voor het proces

Om tot je doelen te komen in een tijdsbestek wat haalbaar is moet je de deadlines, hoeveelheid werk en de beschikbare tijd bekijken.

  1. Wat zijn de deadlines
  2. Wat moet ik doen om die te behalen
  3. Hoeveel tijd kost het mij per onderdeel
  4. Hoe ga ik die tijd bruikbaar indelen.

Dit noemen we ook wel feed-up: de opgaande stappen richting het doel dat voor ogen ligt.

Feedback grijpt terug op het proces van de feed-up

Zodra dit helder is, is het ook helder waarop je feedback kunt geven in het proces. Wanneer je feedback geeft, is het slim om deze concrete stappen erbij te nemen om terug te kijken. De antwoorden op de vragen is de feed-up. De feed-up is de kapstok voor de feedback. 

Een goede feedback grijpt terug op het proces en hoe dat verloopt. Daarbij houdt feedback altijd het doel goed in de gaten.

Feed-forward – hiermee kun je weer verder

Om tot een feed-forward te komen kun je als het nodig is bijsturen. Dat bijsturen kan liggen op het gebied van de inschatting van de hoeveelheid werk (vraag 2.) en je kan bijsturing geven, wanneer je te krap gerekend hebt met de hoeveelheid tijd (vraag 3.). 

Dit systeem van feedback voor structuur in je agenda om tot leren en werken te komen is niet per se een systeem dat je moet delen met anderen. Daarmee bedoel ik te zeggen dat feedback niet iets is dat altijd door anderen geven hoeft te worden. Dat kan wel, maar dat hoeft niet. Wanneer je weet hoe het werkt, kun je dit systeem ook voor jezelf toepassen. Feedback op je eigen agenda met zijn doelen. Wanneer je dit hanteert ben je een grote stap voorwaarts aan het maken richting je eigenheid en zelfverantwoording!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *