Vandaag eerst een ontboezeming:
Ik ben leraar Nederlands en schrijver (dat is niet per se een geheim) EN ik ben dyslectisch. Ja, echt! En raad eens wat? Ik vind taal en schrijven helemaal geweldig! Waarom? Ik kan lekker mijn ei kwijt, ik kan het plaatje in mijn hoofd in woorden uitdrukken, ik kan spelen met woorden om het pakkend neer te zetten. De dyslectie heeft mijn schrijven nooit in de weg gezeten, behalve dan dat ik niet foutloos kon schrijven.
Die dyslectie heeft mijn omgeving wel in de weg gezeten. Die vond dat een baan als journalist er niet in zou zitten voor mij.
Nu achterom kijkend vind ik dat maar een rare gedachte eigenlijk.
Op mijn kamertje heb ik vroeger veel geschreven, erg veel geschreven. Hier staat ergens een kist vol met allemaal korte verhalen en ook nog ergens een boek dat ik op mijn 15e schreef, helemaal met de hand. Uit gewerkt zal het van nouvelle formaat zijn. Geen dikke roman dus. Maar dat doet er niet toe.
Onderzoek
Hoe kom ik er nu bij om dit te delen? Dat komt door een artikel over dyslectie dat kortgeleden via LinkedIn langskwam. De insteek van het artikel dat bedrijven daar binnenkort (2022 geloof ik) veel gebruik konden gaan maken van de typen personen die dyslectisch zijn. Mensen met dyslectie zouden ‘specifieke sterke punten’ bezitten die steeds meer in trek zullen raken. Naar aanleiding van dat artikel kroop ik nog eens door oude aantekeningen die ik heb liggen over allerlei onderzoeken die gedaan zijn over hersenactiviteit bij schrijven. Dr. Jolien Francken heeft al aardig wat onderzoeken achter de rug over dit onderwerp.
In een van haar rapporten lees ik dat bij schrijvend (aan)leren een grotere hersenactiviteit op te merken is bij het zien van letters en woorden. Die hersenactiviteit is in het gebied van ons brein dat betrokken is bij het lezen door volwassenen.
Het schrijven zorgt er zelfs voor dat kinderen die nog niet op niveau kunnen lezen al wel dat hersengebied stimuleren dat volwassen lezers gebruiken wanneer ze een letter zien.
Geweldig!
Ook al ben je een trage lezer, als je schrijvend (aan)leert ben je zelfs al bezig met je brein stimuleren wat je gebruikt als je ouder bent.
Ik zie connecties met jongvolwassen studenten die veel moeten lezen.
Een andere studie wijst ook aan dat zowel bij volwassenen als bij kinderen het schrijvend (aan)leren van tekst leidt tot een betere herkenning van die tekst.
Ga schrijven!
Je zult vast wel begrijpen dat ik helemaal happy werd toen ik de onderzoeken van Jolien Francken las. Ja, happy en ook iets van zie je wel, ik wist het altijd al wel.
Hoe meer ik schreef hoe leuker taal en lezen werd.
Mijn filosofie is dan ook:
Bij kinderen die worstelen met lezen: zet ze aan het schrijven!
Bij jongeren die moeite hebben met leren en lezen: ga schrijven!
Bij studenten die moeite hebben met lappen tekst: pak pen en papier!
Het traint je hersenen waar je later veel lol van kan hebben.
Herhaling:
Ik hoop dat veel leerkrachten / docenten die dit lezen allang hiervan op de hoogte zijn en schrijfopdrachten meer implementeren in de lessen om zo de kinderen die zwak zijn in lezen sneller op gang te krijgen.
Maar verdrietig genoeg hoor ik in mijn omgeving ook nog erg veel kinderen met verhalen dat er uit school en zelfs in vakanties (!) veel geoefend moet worden met lezen. Of dat jongeren maar beetje aan modderen en achterop komen.
Even in de herhaling:
Heb je moeite met lezen? Ga schrijven!
Schrijvend-leren methode
Ik wil je daar graag bij helpen. Want door te schrijven open je een wereld waarin je kunt ontspannen en waarin je meer leert dan je doet vermoeden. Ik heb een schrijvend-leren methode die ik je graag wil laten zien.
Kijk eens bij Begeleid Leren op deze site voor meer informatie. Ik kom graag in contact met jou.
Ben je leerkracht / docent op een school en wil je meer van weten over mijn schrijvend-leren aanpak? Neem dan gerust contact met me op: 06-4859 09 46
O ja, er wordt ook met dat schrijven natuurlijk wel geleerd. Als je sowieso een broertje dood hebt aan school of leren in het algemeen dan kan ik je niet helpen.
Maar wanneer je wel zin heb om vooruit te komen sta ik voor je klaar.
(hebben jullie nog foutjes ontdekt? -> laat het me even weten!)
