Dyslexie of ander conceptueel denken bij je kind?

Hoor je vaak van je kind dat hij/zij niet uit zijn/haar woorden kan komen wanneer er plotseling een vraag komt van de leraar.

  • Komt je kind tijdens toetsen bijna altijd in tijdnood?
  • Zit je kind tijdens het leren vaak naar het boek te staren en dwarrelen de gedachten alle kanten op?
  • Heeft je kind moeite met gestructureerd leren? 
  • En leveren deze zaken nogal wat frustratie, boosheid, stress in huis?

Wanneer je vaker ja dan nee hebt gezegd op deze vragen, is de kans groot dat je kind de rijke bezitter is van een conceptueel brein. Ook wel neurodiversiteit genoemd: het brein verwerkt informatie op een andere manier. Dit zien we vaak bij een dyslectisch brein en bij AD(H)D.

Hoe zet je de rijkdom van je kind om in power voor het leren?

Onze coaching is erop gericht om beter leren omgaan met de neurodiversiteit die jouw kind rijk is, zodat het rust en overzicht gaat ervaren en weer met plezier naar school gaat.

We werken ondermeer aan:

  • Inzicht in ‘hoe leer ik nu eigenlijk?’
  • Handvatten voor beter agenda beheer en planmatig werken.
  • Sneller lezen –> meer onthouden.
  • Handvatten over beter en sneller te schrijven.
  • Inzicht in faalangst gevoelens en handvatten om dit te reduceren.
  • Strategieën om bij werkdruk en stress tot ontspanning te komen.
  • Inzichten in betere communicatie en presentatie –> persoonlijk leiderschap.

De Excelleerscan

Ieder kind is anders. En ieder kind verdient een eigen benadering. Soms is het duidelijk en weet je goed hoe de communicatie werkt bij je kind. Maar soms kun je ook helemaal de draad kwijt zijn hoe je je kind kunt benaderen.

De Excelleerscan is een geweldige tool om te ontdekken hoe jouw kind zijn/haar kwaliteiten naar boven kan halen.

Deze scan geeft inzichten in de juiste manier om je kind te benaderen, zodat jij hem/haar op de juiste manier kan steunen. Aan de hand van deze scan kunnen we een leerstrategie opzetten die helemaal past bij je kind.

Jouw kind weet beter hoe het op de juiste manier kan leren en jij als ouder weet beter hoe je je kind kunt ondersteunen. Twee vliegen in één klap.

’Beter je best doen’ is vaker niet het goede advies.

Meer leesvoer:

Wel of geen label

Het kan zijn dat je door een test of onderzoek het label dyslexie hebt gekregen off hoogbegaafd of AD(H)D. Echter, zonder dat je het label hebt kun je ook last ervaren van een conceptueel denken in je studie. De neurodiversiteit, is een andere manier van denken. Een andere manier van informatie verwerken. We zeggen ook wel eens: ’rechtsbreinig’. 

Dyslexie in de les

Het onderwijs is in zijn algemeenheid ingericht voor en door lijndenkers. Doordat de lessen in een school vaak in lijndenken zijn opgebouwd ontstaat er een spagaat van informatie verwerken bij de conceptueel denker. Een spagaat in het leren dus. Lezen en leren gaat traag, twijfel bij goed schrijven doordat spelling regels niet werken, niet gemakkelijk een overzicht krijgen in het te maken huiswerk, uitstel gedrag en perfectionisme en het meest van al misschien nog wel: je niet begrepen voelen.

Dominant op rechts of links

Je rechter hersenhelft verwerkt heel snel beelden en is ingesteld op snel overzicht, grote lijnen, creativiteit, snel oplossingen zien. Wanneer deze hersenhelft dominant is, is dat je eerste manier van informatie verwerken. Je bent gesteld op het groter geheel. Het overzicht is voor jou je houvast en via dat overzicht kun je gaan werken naar de details. En dat gaat allemaal razendsnel via beelden in je brein.

Je linker hersenhelft verwerkt alle informatie van A naar B. Daar gaat de verwerking volgens een logische volgorde. En daar zit ook de talige kant. Dat wil zeggen, de verwerking in woorden. Als deze hersenhelft dominant bij jou is, zal die informatie verwerking in een lijn gaan en zijn woorden geen probleem. Je vindt het volgen van regels fijn. Je ontvangt graag alle uitleg van A naar B graag in logische volgorde. De details zijn voor jou de houvast om naar het overzicht te werken.