Houden van taal terwijl je dyslexie hebt. Dom?

Mijn dyslexie niet echt?

Heel lang heb ik gedacht dat mijn dyslexie niet echt was. In mijn jeugd ben ik nooit specifiek getest. Dat werd in die tijd nog niet massaal gedaan. Maar alle ’symptomen’ waren aanwezig. En daarbij was het een algemeen gegeven binnen ons gezin. Dus het past wel die dyslexie. En toch had ik momenten dat het raar voelde. Ik hield en houd namelijk weg erg van taal en taalschoonheid. Dat kon toch niet samengaan? In mijn hoofd ging dat soms vastzitten, dat ik dan wel dom zou zijn wanneer ik fouten maakte in mijn teksten. Op school en in mijn werk. Want ja, taal wel leuk en interessant vinden, maar over je eigen fouten heen lezen was natuurlijk gek en dom. 

Daarom ben ik nu zo blij dat er dankzij mensen als Sjan Verhoeven meer aandacht gegeven wordt aan dyslexie benaderen vanuit het conceptueel denken. Dankzij dit gegeven weet ik wel beter nu. Ik vraag me niet langer af of mijn dyslexie niet echt is. Gevoel voor taal en zijn schoonheid komt juist ook uit mijn conceptuele brein. Mijn dominante rechterhersenhelft laat mij dat meemaken. Het creatieve brein zoals ik dat plat zeg. Die taal geeft mij beelden en kleuren. Mijn hoofd laat door de woorden hele landschappen ontstaan. Ik kan daar helemaal in wegzakken. 

Woorden en beelden

Mijn hoofd en hart met elkaar verbinden door woorden en beelden. Om die reden past het bijbels meditatief schrijven ook zo bij mij. Houden van taalschoonheid kan dus samengaan met het maken van schrijffouten. Dat ik over mijn eigen schrijffouten heen lees, heeft ook met dat dominante rechts te maken. Beter gezegd: dat komt door mijn niet dominante links. Daar wordt logica, volgorde, lijn, details en regels verwerkt. En wanneer ik een verhaal of stuk schrijf raakt dat in mijn hoofd op de achtergrond. Vroeger vond ik dat dom van mezelf. Want ik kende de regels best wel, dus waarom hield ik me er dan niet aa? Waarom zagen mijn ogen die fouten niet, waarom hield mijn schrijfhand het niet tegen? Nou, gewoon dus, doordat dat deel van mijn hoofd wat ik daarvoor nodig heb op de achtergrond werkte.

Die dyslexie is er echt

En waarom ik dan achteraf over mijn fouten heen kon lezen? Nou, dus ook gewoon. Die dyslexie is er echt. En doordat je ín jouw verhaal of stuk tekst zit. Het gaat om de boodschap je weet wat er komt, je werkt vanuit overzicht en niet vanuit details. Zodra het daarna aankomt op de details zul je je boodschap, je verhaal moeten blokkeren. In de tijd dat ik studeerde loste ik dat op door woord voor woord te lezen en alles letterlijk spellend door te akkeren. Je kunt je voorstellen dat dat enorm veel tijd koste. Daarom was het later op mijn werk handiger om mijn teksten na te laten lezen door iemand anders. Vele collega’s waren zo aardig om dat te doen. 

Wat ik altijd wel raar heb gevonden is dat ik de fouten van een ander er wel uit kan halen. Maar dat is ook simpel uit te leggen: je kent de tekst niet, je zit niet in het verhaal, je staat los van de inhoud, je kijkt fris er tegen aan. En dan kun je met goede aandacht best fouten eruit halen. Want je bent niet dom!

Liefde voor taal zonder gene

Ik kan me nu vrijuit overgeven aan mijn liefde voor taal zonder gene. In mijn volwassenheid heb ik het gevoel van dom zijn los kunnen laten. Ik heb zelfs mijn studie leraar Nederlands prima gehaald. Maar dankzij het uitgangspunt van het conceptueel denken zoals Sja Verhoeven het uitlegt en daarmee dyslexie niet langer benaderen vanuit ’slecht zijn in taal’ voelt het wel als thuiskomen. Ik snap nu mijn eigen hoofd.

Creatief schrijven

Hou jij ook van taal en schrijven, maar zit je toch met dyslexie te hannesen? Kijk dan eens bij:

Creatief schrijven. Daar gaat het om het schrijven en niet om de fouten. Laat je hoofd lekker gaan en geniet van je eigen verhalen.

Conceptueel denken

Wil je ook meer weten over conceptueel denken en hoe je hoofd informatie verwerkt? Kijk dan eens bij: 

  • Conceptueel denken
  • Lezingen
  • Dyslexie anders bekeken

Woord bij Woord

Meer lezen over bijbels meditatief schrijven vind je op de website WoordbijWoord.nl

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *