Planmatig werken

Planmatig werken is iets anders dan plannen maken.

Een tijdje gelden kwam ik er weer achter dat planmatig werken echt een ding is waarbij ik me heel prettig voel. Niet rigide, maar wel lekker overzichtelijk. Een goed plan met doel en tijdspad, geeft zo lekker overzicht. Maar goed dat vind ik dan. En ik zou niet mezelf zijn wanneer ik dit niet zou doorgeven. Vandaar nog maar weer eens een blog van de leercoach in mij. Met de uitgesproken wens dat het jou ook wat oplevert natuurlijk.

Om je te helpen te laten groeien in jouw (leer)proces is het belangrijk om het proces zelf onder de loep te menen. Daarbij zijn een viertal punten belangrijk.

  • 1. Zijn je doelen helder?
  • 2. Is jouw situatie realistisch helder?
  • 3. Wat zijn de mogelijke opties om tot je doel te komen?
  • 4. Welke optie past het best bij je om uit te werken in een plan?

Door deze vier punten goed op een rij te zetten, zet je jouw werk in je groeiproces. Dit kan schoolwerk zijn, maar dit kun je ook gebruiken bij alle soorten ander werk. Ik houd het in dit blog bij schoolwerk.

Wat levert het je op dat planmatig werken?

Je kunt denken: als ik doe wat ik moet doen kom ik er ook en worden de dingen gewoon gedaan. En dat is waar. Maar als de druk op de ketel wordt opgevoerd door meer of ingewikkelder werk, kan het zo zijn dat je het overzicht kwijt raakt, fouten gaat maken, in tijdnood komt en zo meer.

Wat planmatig werken je dan kan opleveren is overzicht, helderheid en zekerheid.

Wat kan een leercoach doen voor jou? 

Allereerst door voor ogen te houden dat het jouw (groei)proces is.

Daarmee zijn het ook jouw doelen. Doelen stellen kan in het groot, bijvoorbeeld een diploma halen. Om dat doel te halen zul je andere kleinere doelen moeten gaan stellen. Een proefwerk met een voldoende afsluiten is al een stuk kleiner. Maar ook in alledaagse dingen zitten doelen verstopt om tot dat grotere doel te komen: je diploma halen.

Een leercoach kan samen met jou juist die alledaagse doelen helder maken voor je.

Doelen

Door die alledaagse doelen in jouw realistische perspectief te zetten worden ze ook bereikbaar. Om je eigen situatie te betrekken bij het planmatig werken weet je dat het plan werkt, want het staat dichtbij jouw eigen leven. Te hoog of te laag inzetten in je situatie werkt altijd tegen je. Of je gaat op je tenen lopen of je dreigt op de grens van slabakken te raken. 

Jouw (realistische) situatie

Wanneer je doel en situatie helder is, kun je kijken naar de mogelijke opties die er zijn om tot dat doel te komen. Er zijn altijd meer wegen die naar Rome leiden. Denk in het begin ruim en zonder kaders naar de mogelijkheden en manieren. De eerste manier, vaak de meest vertrouwde manier, hoeft helemaal niet per se de juiste manier te zijn voor jou. Voorbeeldje in het klein: 

Je moet woordjes leren. En dat doe je altijd door steevast hardop te leren. Alle woordjes dreun je rij voor rij steeds op. Woordjes leren is zo’n beetje het meest vreselijkste wat er bestaat in een mensenleven. En het levert niet eens altijd een voldoende op. Je motivatie is ver beneden nul als het om woordjes leren gaat. 

Opties bekijken

In zo’n situatie is het zinvol om eens te kijken naar andere opties, naar andere manieren van leren. Zoals: ijsberen door de ruimte zodat je voeten een cadans van stampen geven of schrijven, schrijven en schrijven of ezelsbruggetjes, of fietsend door de stad, of hardlopend door het park. Wat belangrijk is dat je gaat ontdekken dat er meerdere manieren zijn om te leren. 

Opties kiezen

Elke manier van leren heeft zijn eigen opzet en uitwerking. Kies een manier van leren die dichtbij jezelf ligt en niet omdat je broer, zus, vriend of vriendin het ook zo doet. Je kunt natuurlijk wel links en rechts kijken hoe anderen iets aanpakken, maar kies daarna die manier van leren die bij jou motivatie oproept om er mee door te gaan. Zo houd je het langer vol.

Kom in je groeiproces en maak je doel, je situatie en de mogelijkheden van leren helder. 

Dan kun je een manier van planmatig werken ontwikkelen die bij jou past.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *