Schrijfcoach

Over je waarom, hoe en wat

Bij schrijven van teksten gaat het om woorden geven aan waarom, hoe en wat. Als schrijfcoach help ik je graag het schrijven gemakkelijker te maken. Dat kan het schrijven van zakelijke teksten en van creatieve teksten zijn.

Ben je dyslectisch of andere conceptueel denker heb je meer als eens een goed verhaal in je hoofd. Dat kan een bedacht verhaal zijn, fictie. Je wilt via een verhaal een onderwerp bij een bepaald thema aansnijden. Met dat fictieve verhaal heb je een boodschap. 

Maar dat goede verhaal in je hoofd kan even goed gaan over een oplossing voor een probleem op je werkt. Dan hebben we het over een zakelijke tekst. Deze teksten zijn vaker opgelegd en worden daarmee vaker als moeilijk ervaren.

Het schrijfproces 

Zowel bij zakelijk schrijven als bij creatief schrijven wordt er gekeken naar willen, voelen en doen om met de waarom en hoe en wat tot een goede en leesbare tekst te komen.

Voelen, willen doen. Wanneer je op een rij hebt waar de dingen vandaan komen die je wilt vertellen of waarover je wilt schrijven, kun je met meer inzicht vertrekken. Je afvragen waarom en hoe je jouw verhaal kwijt wilt helpt daarbij. Dit is de laag die op intuïtie niveau zit. Het schakelen naar wat je gaat schrijven is de stap om taal te geven aan die waarom en hoe. Je gaat als het ware taal geven aan je intuïtie.

Zakelijk schrijven

Anders dan bij creatief schrijven wordt het zakelijk schrijven ons vaak als opdracht gegeven. Nu zijn schrijfopdrachten waar je tegenop ziet of stress van ervaart juist bij dyslectici en andere conceptueel denkers een ding omdat bij stress en druk juist de woorden die we dan zo nodig hebben het af laat weten. Woorden vinden voor wat we willen zeggen of uitdrukken is dan een enorme opgave. Het staren naar een leeg scherm of wit papier bezorgt zet meer en meer de rem erop. Samen met jou wil ik die neerwaardse spiraal tackelen en je aanleren hoe je een zakelijke schrijftaak gemakkelijker kunt oppakken. Jouw op het punt brengen dat een schrijftaak geen stress meer oplevert, daar ga ik voor.

Ik benader graag een zakelijke tekst vanuit missie – visie – waarden – strategie – opbrengst. Je komt dit rijtje nogal eens voor in een driehoek bij management-  en andere overleggen. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt om de neuzen in een team dezelfde kant op te krijgen over een bepaald onderwerp. En omdat het voor jouw zakelijke stuk vaak neerkomt op ’mensen meekrijgen’ of ’de neuzen dezelfde kant op zetten’, werk ik graag op deze manier.

Ik help je graag hoe jij jouw plan of idee of andere schrijftaak op papier kunt zetten, zodat je anderen er in mee kan nemen.

Binnen het zakelijk schrijven wordt er zeker ook gebruik gemaakt van methodes die binnen creatief schrijven vallen. Juist om los te komen van wat moet en om je te krijgen in een flow, in een woorden stroom. 

Creatief schrijven

Verhalen die rondzingen in je hoofd. Bij coaching in creatief schrijven gaat het erom dat het verhaal wat jij wilt overbrengen ook daadwerkelijk op papier komt en wordt gelezen door jouw publiek. En daarom kijk je bij creatief schrijven ook naar waarom en hoe en wat. Maar er komt nog meer bij kijken, zoals je verdiepen in je lezers, het opstellen van een setting, de vorm, de tijd, doorzetten en dergelijke. Waar het voor zakelijk schrijven vaak gemakkelijk is doordat dit gekaderd ligt, is het bij creatief schrijven aan jou de taak om dit kader te bedenken. 

Als schrijfcoach neem ik je mee door dit proces en ga met opdrachten jouw flow opzoeken om die elke keer weer vast te houden. 

Wil je dat ik ook meelees en redigeer, dan kan dat ook. 

Vragen staat vrij: neem gerust contact op om te kijken waarin ik iets kan betekenen.


Inkijkje in de kosten

  • De intake van een uur. Afstemmen van elkaars verwachtingen.
  • Daarna afspraken per uur.
  • Uurtarief €50,–
  • Redigeren en analyseren €0,03 per woord. (vanaf 1.500 woorden). Dit kunnen digitaal en hoeft niet in een afspraak.