Let op je lezer!

Bij het schrijven en opstellen van teksten ben je niet alleen bezig met spelling en interpunctie. Ook de opbouw / structuur is voor goed leesbaarheid van groot belang.

 

Er bestaan tal van handige plannetjes om hier goed vorm aan te geven.

Naast die mooie structuur is misschien nog wel het meest belangrijk dat je goed let op je lezer. Een tijd geleden las ik van een wervingsbureau een vacaturetekst. Het begon zo:

 

Ben jij iemand die kan schrijven als Stephan King? Rollen bij jou de verhalen eruit zoals bij J.K. Rowling? Dan is deze baan iets voor jou!

Door de beelden die gebruikt worden in deze tekst denk je dat het op z’n minst over een baan gaat waarin je tijd krijgt om verhalen te bedenken. Je gaat vermoeden dat het om een uitgever gaat die op zoek is naar nieuwe schrijvers van fictie romans.

 

Goed, je voelt hem al aankomen. Dat was niet waar de afzender van de advertentie naar op zoek was. Het ging om een baan als content schrijver van artikelen bij een grote onderneming van media en witgoed artikelen. En ik vroeg me dus direct af: ’Wat heeft Stephen King te maken met content van een witgoed zaak?’

 

Degene die de advertentie had opgesteld, had zich duidelijk niet verdiept in de mensen die hij moest aantrekken voor deze vacature.

 

Wanneer jij opzoek bent naar iemand die jouw team moet komen versterken, stop dan tijd in het verdiepen in wat voor type persoon je wil hebben in dat team. Denk goed na welke eigenschappen jij in een persoon zoekt die het team moet komen versterken.

En vraag je ook af of het team zelf dat net zo ervaart. Vraag elkaar uit en maak duidelijk welke  kwaliteiten er nodig zijn. Als je dat helder hebt, let dan daarna goed op de taal die je kiest om iemand aan te trekken.

 

Ik heb wel eens in een situatie gezeten waarin een teamleider me zei, dat hij iemand zocht die op hem leek. Net zo gedreven en recht door zee. Een versie 2.0 van hemzelf. Hij had ook al een advertentietekst bedacht en vroeg of ik daar even naar wilde kijken. Per mail kreeg ik een keurige tekst voor me. Niks op aan te merken. Hij was wervend, positief en helder. Toch knaagde het. Ik vroeg hem:

’Zou je zelf op deze advertentie reageren?’ Toen werd het een beetje stil aan de andere kant van de tafel. Nee, dat wilde hij niet.

’Hoe gaat het jou dan lukken om iemand aan te trekken die een 2.0 versie van jou moet zijn als jezelf niet zou reageren?’

 

Voor alle teksten geldt: let op je lezer! Voor wervende teksten geldt dat dubbel en dwars. Want wanneer de mensen die jij graag wilt aannemen niet reageren, dan heb je toch iets gemist in je tekst. Dus nog maar een keer: Let op je lezer! Je wilt tenslotte die ene man of vrouw binnen boord slepen die in jouw team past.