Omarm de diversiteit

Wat is het mooi als je je realiseert dat een ander anders kan zijn.  Inkoppertje. Weet ik. Maar vraag is: beleef je het ook zo? Als er gedoe ontstaat zijn we snel geneigd om vanuit één koker naar het gedoe te kijken. Maar wat nou als we gaan doorvragen bij de personen die de situatie […]

Begrijpend lezen = begrijp je de schrijver?

In mijn praktijk ontmoet ik nog al eens kinderen en jongeren die er geen touw aan vast kunnen knopen wat er nu in een tekst voor begrijpend lezen staat. Begrijpend lezen is op school een heikel punt, een noodzakelijk kwaad, een belangrijk onderdeel. Leraren hameren erop. Wat staat daar nou?! Je zou haast zeggen: kijk […]

Complimenten geven? Let op je woorden!

Door complimenten geven aan onszelf of een ander kun je op een vrij eenvoudige manier een positieve lading creëren. En dat is fijn, want we willen ons graag prettig en goed voelen. Maar let op je woorden! Het gevaar zit in de manier waarop je complimenten geeft. Welke woorden je hoe gebruikt. We kunnen op […]

Help ik kan geen woorden vinden!

Kun je geen woorden vinden voor je (zakelijke) tekst? Dan kan creatief schrijven erg goed helpen.  Wanneer woorden vinden echt een opgave is, dan is het goed om juist even helemaal los te komen van je tekst. Daarmee bedoel ik van de tekst die je uiteindelijk wilt neerzetten. De tekst die er moet komen. Zolang […]

Is schrijven een moeten? Dan heb ik hier een gouden tip:

Maak eerst je hoofd leeg en orden daarna tot tekst. Wanneer schrijven een moeten is, kan de stress om letters op papier te krijgen zo hoog oplopen dat er helemaal niks meer uit je vingers komt. Mijn tip: maak eerst je hoofd leeg. Daarna is het tijd voor ordenen. Mark zit tegenover me en de […]

Stress helpt je dyslexie in de plus

Dyslexie kan zomaar 50% toenemen bij stress Ze belt me op en steekt gelijk van wal. Het is alsof er geen tijd te verliezen is. Ik weet: stress helpt je dyslexie in de plus. Ik hoor gelijk: dit is het einde van een langer verhaal. En er is stress ontstaan in haar conceptueel denken. Dan […]

Covid-19 en thuiszitten

Het geeft me een faalangst reactie  Hoewel deze tijd van Covid-19 niet per se mijn eigen wereldje op zijn kop zet, geeft dat thuiszitten me toch een vorm van een faalangst reactie. Dat klinkt misschien gek. Want dat thuiswerken is heel normaal voor ons. Boodschappen doen we altijd al om het hoognodige. Ja oké, de […]

Houden van taal terwijl je dyslexie hebt. Dom?

Mijn dyslexie niet echt? Heel lang heb ik gedacht dat mijn dyslexie niet echt was. In mijn jeugd ben ik nooit specifiek getest. Dat werd in die tijd nog niet massaal gedaan. Maar alle ’symptomen’ waren aanwezig. En daarbij was het een algemeen gegeven binnen ons gezin. Dus het past wel die dyslexie. En toch […]

Mind-mappen

Een snelle manier van samenvatten en reconstrueren Leren uit een boek Nu je als scholier of student veel thuis moet werken, kan het dat je meer dan gewoonlijk alleen uit een boek je werken. Mindmappen is dan een mooie manier van samenvatten en reconstrueren van gelezen tekst. Op school is er altijd een docent die […]

Dit is wat feedback zelf nodig heeft om goed te zijn.

— en zo heb je er wat aan De ervaring met feedback ontvangen is nogal verschillend. Van de een kun je het beter hebben dan van de ander lijkt het wel. Maar zit dat niet in het moment of in de structuur. Het heeft namelijk totaal geen zin om uit de lucht gegrepen feedback te […]